אמנויות העיצוב

אמנות

חדר-האמנות מכוון להיות מרחב מוגן ובטוח בו אפשר להתנסות, לשאול שאלות, לחקור, להתבונן, לשחק, להיחשף… מאפשר לבנות לגלות את עצמן, כישוריהן ויכולותיהן.

אין בו "אסור" או "לא נכון" מבחינה אמנותית, כל דבר יכול להיות אמנות (עם "הצדקה" אמנותית), אך יש בו מקום לברר מה "נכון" להיות אמצעי לביטוי המדויק ביותר לכל עבודה, לכל מסר (כמובן במסגרת ההלכה, המוסר, גבולות הטעם הטוב והביטחון האישי והנפשי של התלמידה וחברותיה).

זהו מרחב שפועל מתוך אהבה לתלמידות, לעבודת האמנות, מתוך תשוקה לתת צורה לרגש, לעולם פנימי כדי שנוכל להכיר ולהתקרב יותר זו לזו.

מטרות

  • לפתוח את הראש והלב ולהרחיב את יכולת הביטוי במטרה להיות מעין נובע של יצירתיות.
  • פיתוח ערוצים מגוונים ואישיים להבעה וייצוג עולם הדימויים הפנימי באמצעות דימויים חזותיים, לצורך ביטוי המקום הפנימי והעמוק של כל תלמידה.
  • תרגול חידוש בלתי-פוסק של אופני-התפיסה את המציאות ואת עצמי כיוצרת: כלומר, הגדלת מנעד אופני-הראיה והחשיבה ובניית חשיבה יצירתית הנובעת ומתחדשת ללא-ההפסק.
  • אימון בהתבוננות מעמיקה ותרגול טכניקות שונות ורכישת כלים (חשיבתיים, רגשיים ומעשים) במטרה לתרגם עולם פנימי למופע חזותי.

כל זאת, מתוך אמונה שכל אחת יכולה לעשות אמנות, ולכל אחת עולם פנימי ייחודי מרתק, אמיתי ושופע וכל מה שיש לעשות זה לתת מרחב עם תנאים טובים ומעודדים לנביעה.

העבודה בחדר האמנות מעניקה לתלמידות הרבה מעבר לעבודת-אמנות גרידא, ומכוננת בהן כלים משמעותיים, חשובים ושימושים לחיים בכלל.

במהלך 4 שנים, בהדרגה, מקבלות הבנות ארגז כלים עשיר (טכניקות מגוונות וייחודיות, חומרים, שיטות-עבודה, מיומנויות, רעיונות, אופני-חשיבה) שמטרתו לאפשר להן להביע את עצמן באופן עשיר, מגוון, ומדויק למה שרצו לומר.

כיתה ט' – הבנות נחשפות לחדר-האמנות, למורות לאמנות, למגוון משימות וטכניקות במטרה ליצור בסיס לעשייה וחשיבה יצירתית. בנוסף, על מנת לטעום מהנעשה במגמת-אמנות ולאפשר להן בחירה במגמה המתאימה להן בכיתה י'.

כיתה י' – נבנה בסיס לעבודת אמנות מקצועית והיכרות עם שפת העולם החזותי. נלמדים יסודות השפה החזותית וטכניקות בסיסיות, תוך כדי קשר בין העבודה המעשית ללימודים העיוניים (הבנת השפה האמנותית ותולדות האמנות).

כיתה י"א – העמקה בחשיבה אמנותית ויכולת ביטוי-עצמי ועצמאית. מנעד האפשרויות מתרחב ונהיה מגוון ומאפשר התאמה ייחודית לכל אחת ואחת. שכלול המיומנויות המעשיות, הרגשיות והחשיבתיות הנחוצות לעבודת היצירה. לקראת אמצע השנה מתחילה הכוונה לקראת עבודת-הגמר ודגש על עבודת אמנות אישית של כל אחת.

כיתה י"ב- עבודה מכוונת לקראת פרויקט גמר אישי אשר יוצג בסביבות חודש אדר. עבודת-הגמר מהווה הזדמנות (לעיתים חד-פעמית) של התלמידה להביע את עצמה על במה מכובדת ביותר-לרשות התלמידות זמן סטודיו רב, מבחר אינסופי של חומרים ואפשרויות הבעה ושתי מורות תומכות ומכוונות כל תלמידה ותלמידה להוציא לאור ולפועל את כל האור והכישרון הגנוז בה.

עבודה זו למעשה מרוממת ומגשימה את כל מה שלמדו ורכשו במהלך השנים במגמה.

בנוסף, בסוף י"ב יש מבחן בתולדות האמנות, על החומר שנלמד בי"א ובי"ב.

בין התכנים הנלמדים:

  • מושגים שונים באמנות: קו וכתם, קומפוזיציה, צורה, צבע, טקסטורה,  קנה מידה ,עומק, שטיחות, חדות, זווית-ראיה, איזון והרמוניה ועוד.
  • היכרות עם תולדות האמנות ואמנים שונים (מודרניזם ופוסטמודרניזם).
  • טכניקות ברישום, הדפס, עבודה עם צבע, רדי-מיד, מגוון טכניקות עם צילום ועוד.
  • התאמת הטכניקה (החומר והצורה) למסר הרצוי (התוכן).
  • תשומת לב לגלוי ולנסתר בעבודת האמנות, ל"יש" הנראה המוביל אל ה"אין", הלא נראה.
  • המציאות היומיומית כחומר לעבודת-האמנות.
  • דגש על הבנת הרעיון של אמנות פנימית (אמנות יהודית)- נתינת מקום לביטוי השראה פנימית הדוחפת ופועלת להוציא לאור את הכוחות הפנימיים והסמויים.

– סיגלית בקר וענבל זהר

עיצוב

מגמת העיצוב באולפנה מתמחה בתקשורת חזותית. באולפנה חדר מחשבים חדיש ומאובזר. תוכנות גרפיות עדכניות וכל ציוד נדרש אחר.
לימודי עיצוב במגמה מזכים את התלמידות ב-5 יח"ל. חומר הלימוד הנלמד בשלוש שנים (י'-י"ב) מתחלק לתחומים הבאים:
  • בכיתה י': יסודות העיצוב. לימודים עיוניים של מושגי יסוד בעיצוב ונושאים בסיסיים השייכים לכל תחומי העיצוב, שיקולי מעצב וניתוח מוצרים מעוצבים. חלק זה של הלימודים הוא 20% מהציון ומוגש לבוחן חיצוני כתלקיט של עבודות ומבחנים.
  • בנוסף בכיתה י' תלמידות מתנסות בתרגילי עיצוב ידניים ראשוניים.
  • בכיתה י"א: לימוד תוכנות גרפיות והכנת תיק עבודות. בשנה זו תלמידות לומדות לעבוד בתוכנות Photoshop ו-Illustrator. באמצעות תוכנות אלה נעשים תרגילים עיצוביים מתקדמים, מתוכם נבנה תיק עבודות. לבוחן חיצוני יוגשו שלושה מיני פרוייקטים מייצגים מתוך תיק העבודות שמהווים 20% מהציון הניתן ע"י בוחן חיצוני. שליטה בתוכנות גרפיות מוערכת כיכולת ביצוע ומהווה כ-10% מציון על הפרוייקט הסופי.
  • בכיתה י"ב: פרוייקט גמר. פרוייקט גמר בנוי מלפחות חמישה פריטים מעוצבים ועבודת חקר המציגה את תהליך הפיתוח והעיצוב של פריטים אלה. התוצר הסופי הוא 20% מהציון, עבודת חקר היא 20% מהציון. 10% נוספים ניתנים על אופן הצגת הפרויקט ו-10% על שליטת בתוכנות גרפיות. כל תוצרי המגמה מוגשים לבוחן חיצוני בכיתה י"ב.

מורה במגמה: אלינה גורודצקי. מעצבת גרפית ומורה לעיצוב. בוגרת מכללת אמונה בירושלים במגמת תקשורת חזותית. בעלת תעודת הוראה בעיצוב ומתמטיקה ותואר ראשון בפסיכולוגיה. 12 שנים ותק בהוראת עיצוב. 20 שנים ותק בעיצוב. מתמחה באוריגמי. מציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות עם עבודות המשלבות עיצוב, ציור ואוריגמי.

יש ללחוץ על התמונות להגדיל.

אולפנת אי"ל ברמה   מושב נוב, רמת הגולן 1292100   טלפון: 04-660-0205, פקס: 04-660-0011,  דוא"ל: orit@unov.org.il

סגירת תפריט
דילוג לתוכן